پروپوزال بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای

پروپوزال بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای

محافظه كاری سود و زیانی
محافظه كاری ترازنامه ای
رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای
پروپوزال رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای
رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی
رابطه محافظه کاری از نگاه ترازنامه ای
پروپوزال محافظه كاری سود و زیانی
پروپوزال محافظه كاری ترازنامه ای

رفتن به سایت اصلی

دانلود پروپوزال پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

بررسی رابطه محافظه کاری از نگاه سود و زیانی و ترازنامه ای

 

 

 

 

چکیده

براساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی، اطلاعاتی مفید است که دارای خصوصیت کیفی مرتبط با ماهیت و محتوای اطلاعات باشد که شامل مربوط بودن و قابلیت اتکاست. احتیاط یا محافظه کاری یکی از ویژگی‌های اصلی قابلیت اتکاست. محافظه کاری حسابداری یک رویکرد محتاطانه غالب نسبت به قضاوت حرفه ای در برآوردها و روش های حسابداری است. مدیریت در مورد چگونگی لحاظ کردن مسئولیت اختیاری خود از طریق به کارگیری معیارهای سخت گیرانه-تر برای شناسایی سود نسبت به زیان، یک دیدگاه محافظه کارانه اتخاذ می کند.

تحقیقات باسو (1997) و فولتهام و اولسون (1995) دو رویکرد برای تعریف و سنجش محافظه کاری حسابداری معرفی کرده اند؛ محافظه کاری سود و زیانی و محافظه کاری ترازنامه ای. این دو رویکرد به دو شیوه کاری مهم در تحقیقات حسابداری در زمینه محافظه کاری مبدل شده اند. در این پژوهش ما به بررسی ارتباط بین 2 معیار ارزیابی محافظه كاری كه یكی از دیدگاه ترازنامه ای و دیگری از دیدگاه سود و زیانی می باشد.

 

جامعه آماری این پژوهش شامل 900 شرکت- سال می باشد، بدین ترتیب كه از بین کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تعداد 90 شرکت طی 10 سال در قلمرو زمانی بین سالهای 1378 تا 1387 بعنوان نمونه برگزیده شدند.جهت بررسی و ارتقای دقت در انجام آزمون های فوق از فرم نرم افزاری آماری Eviews 6 و  Minitab 15 استفاده می‌شود. رگرسیون حداقل مربعات معمولی (OLS)، منجر به نتایج اُریب و برآورد نادرستی از ضرایب پارامترها می شود، لذا در این پژوهش برای آزمون فرضیه ها از مدل پانلی استفاده می شود كه رگرسیون داده-های پانل، مدل اثرات ثابت یا تصادفی و روش حداقل مربعات پانل (PLS) برای آزمون فرضیات استفاده  شده است.نتایج آزمون فرضیات پژوهش نشان می دهد كه ارتباط منفی و معنا داری بین معیار سود و زیانی و معیار ترازنامه ای محافظه كاری وجود دارد و علت وجود این ارتباط منفی ناشی از اقلام تعهدی تشكیل دهنده سود می باشد و نه اقلام نقدی آن. 

 

 

 

واژگان كلیدی:

محافظه كاری

اقلام تعهدی

عدم تقارن زمانی سود

جریان وجه نقد عملیاتی

نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام (MTB)

 

 

 

 مقدمه

در دنیای امروز کشورها در معرض جهانی شدن اقتصاد  ، عضو و بخشی از آن شده اند. یکی از جنبه های با اهمیت در جهانی شدن اقتصاد، سرمایه گذاران (هم در سهام و هم در اوراق بدهی) هستند که دیگر نه فقط در بازارهای محلی و بومی سرمایه گذاری نمی کنند بلکه سرمایه گذاری های سودآور را در مقیاس جهانی جستجو می نمایند.

توجه به این تغییرات ما را به سوی رشد نمایی فرصت های سرمایه گذاری هدایت می نماید که نیاز سرمایه گذاران را برای بدست آوردن اطلاعات سودمند دو چندان می کند. اطلاعات برای آنالیز (تحلیل) و محک زدن جهت انتخاب جایگزین های سرمایه گذاری و برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی و اینکه چه شرکتی جهت سرمایه گذاری انتخاب شود، مورد استفاده قرار می گیرد. پشتوانه هر تصمیم آگاهانه، مجموعه ای از اطلاعاتی است که در زمینه مورد تصمیم گیری کسب می شود. این اطلاعات چنانچه واقعیات را منعکس نسازند، اثرات سویی بر روی تصمیماتی خواهند داشت که از سوی استفاده کنندگان آن ها اتخاذ می شود. بنابراین به منظور حفظ حقوق این استفاده کنندگان نیاز به وجود مراجعی است که با نظارت بر فعالیت های تهیه کنندگان اطلاعات و بکارگیری مکانیزم های کنترلی مرتبط با موضوع، امکان اتخاذ تصمیمات نادرست را کاهش دهند.

 

سیستم های اطلاعاتی یکی از ارکان مهم جامعه امروز است. اطلاعات مالی نیز جز لاینفک و بسیار با اهمیت یک سیستم اطلاعاتی می باشد. در دنیای امروز برخلاف گذشته، با گسترش واحدهای تجاری از سطح یک واحد اقتصادی تک مالکی به سوی شرکت های بزرگ سهامی و حتی شرکت های بین المللی و چند ملیتی، استفاده کنندگان از اطلاعات این واحدها نیز به تناسب بیشتر از گذشته شده است و طیف گسترده ای را دربر می گیرد. هر یک از استفاده کنندگان متناسب با وضعیت و شرایط موجود خود با دریافت اطلاعات منتشره از سوی شرکت ها تصمیم گیری می کنند.پیشروی جوامع به سوی روحیه پاسخگویی و پاسخ خواهی نیز بر اهمیت تهیه و ارائه اطلاعات مربوط و قابل اعتماد افزوده است. بخشی با اهمیت و عمده ای از اطلاعات مورد استفاده ی استفاده کنندگان را اطلاعات مالی تشکیل می دهند.

 

پیشرفت های سریع فعالیت های واحدهای انتفاعی در دهه های اخیر، همراه با پیچیدگی های سیستم های اطلاعاتی و اطلاع رسانی، لزوم تهیه و ارائه اطلاعات مالی مربوط و قابل اعتماد را توسط واحدهای انتفاعی تشدید کرده است (شباهنگ، 1387، الف). بخش عمده ای از این اطلاعات از طریق سیستم حسابداری تأمین می شوند. صورت های مالی یکی از مهمترین گزارش های مالی است که مسئول تهیه آن ها مدیران ارشد شرکت ها هستند. هدف صورت های مالی عبارت از ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیف گسترده از استفاده کنندگان صورت های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع می گردد (کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1380، 445). صورت های مالی پس از تهیه، در اختیار استفاده کنندگان برون سازمانی قرار می گیرند. طیف گسترده این استفاده کنندگان شامل اجزای مختلفی است که عبارتند از: سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، تحلیل گران مالی، بانک ها و موسسات اعتباری، مؤسسات بیمه، دولت و… اگرچه در جوامع امروزی محدوده استفاده کنندگان بسیار گسترده تر گردیده است و پاسخگویی در مقابل جامعه، محیط زیست، نسل های آتی و… نیز مورد تاکید قرار می گیرند.

 

هر کدام از این اجزا با توجه به تنوع نیازهایشان خواستار اطلاعات خاصی هستند که تامین تمامی این نیازها از سوی تهیه کنندگان صورت های مالی غیرممکن است. از این رو هنگام تهیه صورت های مالی، به دلیل اهمیت سرمایه گذاران از نظر کثرت و نفوذ مستقیمشان بر روی تصمیمات و سیاست های شرکت به واسطه تملک سرمایه آن، به نیازهای سرمایه گذاران توجه بیشتری می شود و همچنین فرض می شود که با تأمین نیازهای سرمایه گذاران قسمت عمده ای از نیازهای سایر استفاده-کنندگان نیز تأمین خواهد شد (کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1384).در دنیای امروز گسترش و تسهیل ارتباطات از سویی و نیاز به سرمایه های کلان جهت کسب سود بیشتر از سویی دیگر، واحدهای تجاری را بر آن داشت که به منظور انطباق با این شرایط به سمت جمع آوری سرمایه های مورد نیاز خود، از میان عموم جامعه گام بردارند. در صورتی سرمایه-گذاران و اعتبار دهندگان ترغیب به تأمین نیازهای این واحدها خواهند شد که با استفاده از صورت-های مالی، از چگونگی وضعیت مالی آن ها آگاهی یابند. در چنین شرایطی مسائل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی گریبان گیر استفاده کنندگان صورت های مالی و به ویژه سرمایه گذاران و اعتبار-دهندگان آن ها می شود.

 

صورت های مالی همچنین نتایج وظیفه مباشرت مدیریت یا حسابدهی آنها در قبال منابعی که در اختیارشان قرار گرفته است را منعکس می کنند. استفاده کنندگان صورت های مالی، برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی، غالباً خواهان ارزیابی وظیفه مباشرت یا حسابدهی مدیریت می باشند. تصمیمات اقتصادی مزبور بعنوان نمونه، شامل مواردی از قبیل فروش یا حفظ سرمایه گذاری در واحد تجاری و انتخاب مجدد یا جایگزینی مدیران می باشد (کمیته فنی سازمان حسابرسی، 1380، 445).مدیران ارشدی که مسئول تهیه صورت های مالی هستند با وقوف کامل به وضعیت مالی شرکت، از سطح آگاهی بیشتری برخوردارند و با هدف جمع آوری سرمایه مورد نیاز و منابع مالی بیشتر، دارای انگیزه هایی متفاوت از انگیزه-های سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان هستند. اشاره کوتاه به تئوری نمایندگی  یادآور نکاتی درخور توجه است:

اولین فرض تئوری نمایندگی این است که اشخاص برحسب منافع خود عمل می کنند، در حالی که این منافع لزوماً در تمامی دوره ها با منافع شرکت ها همسو و همسان نیست. فرض با اهمیت دیگر تئوری نمایندگی، قرار داشتن شرکت در تقاطع ارتباطات قراردادی است که میان مدیریت، سرمایه-گذاران، اعتبار دهندگان و دولت وجود دارد (شباهنگ، 1387، 31).

در حالیکه مدیریت سعی در حداکثر  کردن منافع خود دارد، اما ناگزیر باید این کار را در چارچوب افزایش سود خالص، بازده سرمایه گذاری یا معیار مشابه حسابداری انجام دهد و در عین حال افزایش نسبت اوراق بهادار شرکت را نیز مدنظر داشته باشد. اگرچه انگیزه اصلی مدیریت معمولاً بهبود عملکرد است، اما ممکن است مدیریت سهمی در انتخاب آن دسته از روش های حسابداری داشته باشد که سود شرکت را در آینده نزدیک افزایش دهد.

 

اگر در مقابل مدیران محدودیت ایجاد نشود، ممکن است عملکرد و خوش بینی مدیریت به دارایی ها و سود واحد تجاری نیز تسری یابد. معمولاً مدیران سعی دارند که تصویر واحد تجاری را مطلوب جلوه دهند. برای مثال ممکن است از طریق منظور کردن هزینه های یک دوره به عنوان دارایی، باعث کاهش هزینه ها و افزایش سود در صورت های مالی شوند. همچنین ممکن است داراییها و سرمایه واحد تجاری بیشتر از میزان واقعی گزارش گردد. نتیجه کلی این عملیات چنین خواهد بود که تصویر واحد تجاری بهتر از وضعیت واقعی به نظر رسد و انگیزه تزریق سرمایه و منابع مالی از طریق افراد برون سازمانی افزایش یابد.

در چنین شرایطی اصول و رویه های حسابداری به پشتیبانی مراجع تدوین کننده استانداردهای حسابداری، به منظور تعدیل خوش بینی مدیران، حمایت از حقوق ذینفعان و ارائه منصفانه صورت-های مالی، مفهوم محافظه کاری را به کار می برند. بدین ترتیب، محافظه کاری به عنوان یکی از اصول محدود کننده حسابداری، سال ها است که مورد استفاده حسابداران قرار می گیرد و علیرغم انتقادهای فراون بر آن، همواره جایگاه خود را در میان سایر اصول حسابداری حفظ نموده است.اصل محافظه کاری موجب می شود تا از میان روش های مختلف، روشی انتخاب و اعمال گردد که حداقل اثر افزاینده را بر سود خالص و جمع دارایی های شرکت داشته باشد. به عبارت دیگر براساس این اصل، شرکت نباید از روش هایی استفاده نماید که درآمدها و دارایی های خود را بیش از واقع و هزینه ها و بدهی ها را کمتر از واقع نمایش دهد. از این رو می توان، از محافظه کاری به عنوان مکانیزمی نام برد که اگر به درستی اعمال گردد، منجر به حل بسیاری از مسائل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی خواهد شد که جملگی برخاسته از شکاف روز افزون بین مدیران و تامین کنندگان منابع مالی واحدهای تجاری در دنیای امروز است. حال با توجه به اهمیت نقش محافظه کاری، به عنوان یکی از اصول محدود کننده حسابداری، نیاز به معیارهایی برای سنجش دقیق آن در گزارشگری مالی ضروری به نظر می رسد.

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

ارزیابی ارتباط محافظه كاری سود و زیانی و محافظه كاری ترازنامه ای

چكیده ……………………………………………………………………………………………………………..1

 

فصل اول: کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………2

1-1: مقدمه……………………………………………………………………………………………………….3

1-2: بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………7

1-3: اهمیت و ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………9

1-4: اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………..11

1-5: فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………………………..11

1-6: قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………12

1-6-1: قلمرو موضوعی تحقیق………………………………………………………………………….12

1-6-2: قلمرو مکانی تحقیق………………………………………………………………………………12

1-6-3: قلمرو زمانی تحقیق……………………………………………………………………………….12

1-7: روش تحقیق………………………………………………………………………………………….. 13

1-8: جامعه آماری و نحوه گردآوری داده-ها………………………………………………………….13

1-9: تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق…………………………………………………………… 14

1-10: ساختار تحقیق………………………………………………………………………………………..16

 

فصل سوم: روش پژوهش.

3-1: مقدمه………………………………………………………………………………………………..

3-2: طرح مسئله…………………………………………………………………………………………

3-3: بیان فرضیه-ها………………………………………………………………………………………

3-4: جامعه آماری………………………………………………………………………………………

3-4-1: قلمرو موضوعی پژوهش…………………………………………………………………..

3-4-2: قلمرو مکانی پژوهش……………………………………………………………………….

3-4-3: قلمرو زمانی پژوهش……………………………………………………………………….

3-4-4: روش جمع آوری داده ها و منابع اطلاعات……………………………………………

3-5: طبقه بندی و تشخیص متغییرهای پژوهش……………………………………………….

3-6: تعریف عملیاتی متغییرها………………………………………………………………………

3-7: روش آزمون فرضیه های مدل پانلی………………………………………………………..

3-7-1: آزمون اضافی اثرات ثابت………………………………………………………………..

3-7-2: آزمون هاسمن………………………………………………………………………………..

3-7-3: آزمون همخطی عامل تورم واریانس…………………………………………………..

3-7-4: آزمون نرمال بودن پسماندهای مدل رگرسیونی……………………………………..

3-8: روش آزمون فرضیه های پژوهش…………………………………………………………..

3-8-1: آزمون فرضیه اصلی…………………………………………………………………………

3-8-2: آزمون فرضیه های فرعی…………………………………………………………………..

3-9: خلاصه فصل سوم………………………………………………………………………………

منابع

 

  • پرسشنامه تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده

    پرسشنامه تاثیر سطوح کیفیت ادراک شده پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات تست سرو كوال پرسشنامه استاندارد و جهانی كیفیت خدمات پرسشنامه سنجش كیفیت خدمات پرسشنامه استاندارد كیفیت خدمات پرسشنامه كیفیت خدمات تست سرو كوال پرسشنامه كیفیت خدمات دانلود پرسشنامه کیفیت خدمات…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت استراتژیک

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت استراتژیک مبانی نظری مدیریت استراتژیک پیشینه مدیریت استراتژیک دانلود مبانی نظری مدیریت استراتژیک پیشینه تحقیق مدیریت استراتژیک ادبیات نظری مدیریت استراتژیک فصل دوم پایان نامه مدیریت استراتژیک مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت استراتژیک…

  • پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک

    پرسشنامه ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان بانک پرسشنامه رضایت شغلی کارمندان بانک خرید پرسشنامه رضایت شغلی پرسشنامه معتبر رضایت شغلی پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان دانلود پرسشنامه رضایت شغلی jdi…

  • فصل دوم پایان نامه سوء مصرف مواد

    فصل دوم پایان نامه سوء مصرف مواد کلمات کلیدی : مبانی نظری سوء مصرف مواد پیشینه تحقیق سوء مصرف مواد پیشینه داخلی سوء مصرف مواد پیشینه خارجی سوء مصرف مواد پیشینه پژوهش سوء مصرف مواد پیشینه نظری سوء مصرف مواد…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار خرید مصرف کننده

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار خرید مصرف کننده کلمات کلیدی : مبانی نظری رفتار خرید مصرف کننده فصل دوم پایان نامه رفتار خرید مصرف کننده دانلود مبانی نظری رفتار خرید مصرف کننده پیشینه رفتار خرید مصرف کننده پیشینه تحقیق…

  • استفاده از C. Vulgaris برای حذف دی اکسیدکربن در یک فتوبیوراکتور

    استفاده از C. Vulgaris برای حذف دی اکسیدکربن در یک فتوبیوراکتور استفاده از C Vulgaris برای حذف دی اکسیدکربن در یک فتوبیوراکتور رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه دی اکسید کربن (CO2) یک گاز بی رنگ با غلظت حدود 330…

  • دانلود پرسشنامه امیدواری میلر با نمره گذاری، روایی و پایایی 

    دانلود پرسشنامه امیدواری میلر با نمره گذاری، روایی و پایایی  کلمات کلیدی : پرسشنامه امیدواری میلر پرسشنامه امید میلر دانلود پرسشنامه امیدواری میلر دانلود رایگان پرسشنامه امید میلر پرسشنامه امید به زندگی میلر دانلود رایگان پرسشنامه امید به زندگی میلر…

  • ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده

    ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل پوششی داده ارزیابی عملکرد با DEA ارزیابی عملکرد در بانک ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها شاخص های ارزیابی عملکرد بانکها شاخص های ارزیابی عملکرد شعب بانک ارزیابی عملکرد بانک با تحلیل…

  • فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی

    فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی رفتن به سایت اصلی فایل خلاصه پاسخ به سوالات درس بازارها و نهادهای مالی 24 صفحه pdf مناسب دانشجویان کارشناسی حسابداری و…

  • پاورپوینت نمایش سری فوریه سیگنال های متناوب

    پاورپوینت نمایش سری فوریه سیگنال های متناوب پاورپوینت نمایش سری فوریه سیگنال های متناوب ضرایب سری فوریه سیگنالهای متناوب(پیوسته) قضیه پارسوال خواص سری فوریه شیفت زمانی شیفت فرکانسی معکوس زمانی مزدوج زمانی ضریب زمانی کانولوشن زمانی مقیاس کردن زمانی ضرایب…

  • پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره‌ 10( رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات )

    پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره‌ 10( رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات ) پاورپوینت استاندارد حسابداری شماره‌ 10 پاورپوینت رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات پاورپوینت رویه‌های حسابداری پاورپوینت تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات پاورپوینت استانداردهای…

  • پاورپوینت فصل دوم کتاب مدیریت سرمایه گذاری تألیف چارلز پی جونز ترجمه دکتر تهرانی و دکتر نوربخش با موضوع انواع اوراق بهادار(ویرایش جدید)

    پاورپوینت فصل دوم کتاب مدیریت سرمایه گذاری تألیف چارلز پی جونز ترجمه دکتر تهرانی و دکتر نوربخش با موضوع انواع اوراق بهادار(ویرایش جدید) پاورپوینت فصل دوم کتاب مدیریت سرمایه گذاری جونز ترجمه تهرانی و نوربخش با موضوع انواع اوراق بهادار…

  • پاورپوینت بررسی توسعه گردشگری با مدل SWOT؛ مطالعه موردی: روستا نسر

    پاورپوینت بررسی توسعه گردشگری با مدل SWOT؛ مطالعه موردی: روستا نسر کلمات کلیدی : پاورپوینت بررسی توسعه گردشگری با مدل SWOT روستا نسر بررسی توسعه گردشگری با مدل SWOT روستا نسر عوامل داخلی مؤثربرگردشگری روستای نسر عوامل خارجی مؤثربرگردشگری روستای…

  • آثار اعمال حق حبس و موجبات زوال آن

    آثار اعمال حق حبس و موجبات زوال آن حق حبس مدنی اسقاط حق حبس آثار اعمال حق حبس شیوه اجرای حق حبس موجبات زوال حق حبس هزینه نگهداری از مال در دوره حبس تأثیر حجر حابس یا ورشکستگی او در…

  • پرسشنامه ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارکنان با رضایت مشتریان

    پرسشنامه ارزیابی رابطه رضایت شغلی کارکنان با رضایت مشتریان خرید پرسشنامه رضایت شغلی پرسشنامه معتبر رضایت شغلی پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی پرسشنامه رضایت شغلی کارکنان دانلود پرسشنامه رضایت شغلی jdi پرسشنامه عوامل موثر بر رضایت شغلی رسشنامه رضایت مشتری پرسشنامه رضایت…

  • پاورپوینت تجزیه و تحلیل سوات فازی

    پاورپوینت تجزیه و تحلیل سوات فازی پاورپوینت تجزیه و تحلیل سووات فازی تجزیه و تحلیل سووات فازی SWOT چیست مولفه های تشکیل دهنده SWOT مزایا و معایب فازی سازی استراتژی های SWOT انواع استراتژی های SWOT ضرورت فازی سازی فازی…

  • ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی

    ادبیات و مبانی نظری یادگیری سازمانی یادگیری سازمانی معماری سازمان یادگیرنده تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده تشریح مولفه های یادگیری سازمانی توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی مبانی نظری یادگیری سازمانی دانلود مبانی نظری یادگیری سازمانی ادبیات…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق گردشگری روستایی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق گردشگری روستایی کلمات کلیدی : مبانی نظری گردشگری روستایی ادبیات نظری گردشگری روستایی فصل دوم پایان نامه گردشگری روستایی دانلود مبانی نظری گردشگری روستایی پیشینه گردشگری روستایی پیشینه تحقیق گردشگری روستایی پیشینه داخلی گردشگری روستایی…

  • مدل ها و نظریه های ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی و بررسی پیامدهای این دو مولفه

    مدل ها و نظریه های ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی و بررسی پیامدهای این دو مولفه عوامل شغلی ویژگیهای شغلی تعهد سازمانی کارکنان پایان نامه رابطه عوامل شغلی با تعهد سازمانی رابطه ویژگیهای شغلی و تعهد سازمانی کارکنان مدل…

  • مبانی نظری نقش فاصله قدرت در پیش بینی سبک رهبری معنوی

    مبانی نظری نقش فاصله قدرت در پیش بینی سبک رهبری معنوی فاصله قدرت در سازمان فاصله قدرت هافستد شاخص فاصله قدرت سبک رهبری معنوی پیش بینی سبک رهبری معنوی رابطه فاصله قدرت و سبک رهبری معنوی رهبری معنوی در سازمان…

  • بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه

    بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه ارزیابی عملکرد کارکنان پایان نامه ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدل های نوین ارزیابی عملکرد کارکنان پایان…

  • اخلاق پژوهش

    اخلاق پژوهش اخلاق پژوهش پاورپوینت اخلاق در پژوهش مقاله اخلاق در پژوهش اهمیت اخلاق در پژوهش اخلاق در پژوهش pdf کاربرد اخلاق در پژوهش چیست تاریخچه اخلاق پژوهش اخلاق پژوهشی چیست ملاحظات اخلاقی در انجام پژوهش رفتن به سایت اصلی…

  • تعاریف و مفاهیم کارآفرین - کارآفرینان

    تعاریف و مفاهیم کارآفرین - کارآفرینان تعاریف و مفاهیم کارآفرین کارآفرینان کارآفرین کیست کارآفرینان کوچک چه مواردی در کارآفرینی تاثیر دارد رفتن به سایت اصلی در دنیای درحال تحول امروز، كامیابی از آن جوامع و سازمانهایی است كه بین منابع…

  • پرسشنامه بررسی و تحلیل اسکان غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی

    پرسشنامه بررسی و تحلیل اسکان غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی کلمات کلیدی : پرسشنامه اسکان غیر رسمی پرسشنامه سکونتگاه های غیررسمی دانلود پرسشنامه اسکان غیر رسمی دانلود پرسشنامه سکونتگاه های غیررسمی پرسشنامه توانمندسازی…

  • تحلیل محیط کسب و کار استاد رضوی

    تحلیل محیط کسب و کار استاد رضوی تحلیل محیط کسب و کار استاد رضوی رفتن به سایت اصلی تحلیل محیط کسب و کار استاد رضوی دانشجویان مجازی دانشگاه شهید بهشتی 106 صفحه pdf مناسب مرور سریع و جمع بندی امتحانات…

  • تحقیق ریسک های موضوع بیمه با نگاهی بر حقوق داخلی

    تحقیق ریسک های موضوع بیمه با نگاهی بر حقوق داخلی دانلود تحقیق ریسک های موضوع بیمه با نگاهی بر حقوق داخلی ریسک موضوع بیمه مشخصات ریسک به عنوان موضوع عقد بیمه اعلام ریسک توسط بیمه گذار در هنگام انعقاد قرارداد…

  • بررسی مرور زمان کیفری در حقوق ایران

    بررسی مرور زمان کیفری در حقوق ایران مرور زمان کیفری تفسیر موسع مرور زمان در نظام حقوقی مرور زمان کیفری در حقوق ایران مبانی حقوق کیفری در اسلام ابهامات مرور زمان کیفری در حقوق ایران نقصهای مرور زمان کیفری در…

  • تبیین رویکرد ایرانی اسلامی جهت شکل گیری سیاست های زیست محیطی

    تبیین رویکرد ایرانی اسلامی جهت شکل گیری سیاست های زیست محیطی حقوق محيط زيست در اسلام خط مشی گذاری زیست محیطی سوابق زيست‌محيطي ایران تبيين رويکرد اسلام به موضوع محيط زيست ويژگيهاي خاص زيست محيطي ايران رويکرد اسلامي ايراني به…

  • معیارهای متداول سنجش نقدشوندگی و اقدامات لازم جهت افزایش آن

    معیارهای متداول سنجش نقدشوندگی و اقدامات لازم جهت افزایش آن کلمات کلیدی : نقدشوندگی آمیهود اهمیت نقدشوندگی افزایش نقدشوندگی سهام تعریف نقدشوندگی سهام نقدشوندگی سهام چیست نقدشوندگی سهام در بورس اهمیت نقدشوندگی در بازار ریسک نقدشوندگی بازر و سهام نقدشوندگی…

  • بررسی و تشریح مدل های استرس

    بررسی و تشریح مدل های استرس کلمات کلیدی : مدل های استرس استرس و مدل های آن بررسی مدل های استرس تعریف استرس چیست تعریف علمی استرس تحقیق کامل مدل های استرس استرس چیست و چگونه ایجاد میشود رفتن به…