پیشینه تحقیق و مبانی نظری مدیریت دانش 75 صفحه

پیشینه تحقیق و مبانی نظری مدیریت دانش 75 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مدیریت دانش
دانلود مبانی نظری مدیریت دانش
پیشینه تحقیق مدیریت دانش
ادبیات نظری مدیریت دانش
فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش
ادبیات و مبانی نظری مدیریت دانش
مبانی نظری استقرار مدیریت دانش
مبانی نظری پیاده سازی مدیریت دانش

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش می باشد که در بخش اول  ادبیات و چارچوب نظری مدیریت دانش مورد بررسی قرار می گیرد.در ابتدا تعاریف و مبانی نظری مدیریت دانش گفته می شود. به تعریف دانش و انواع آن می پردایم.به تاریخچه مدیریت دانش و فرآیند اجرایی آن می پردازیم. مراحل مدیریت دانش را از نظر دانشمندان تشریح می کنیم.مولفه های مدیریت داشن بررسی و بیان خواهند شد. در ادامه بصورت کامل و جامع مدل های مدیریت دانش تشزیح می شوند. به مبانی زیرساخت می پردازیم. در آخر این بخش ضرورت و اهمیت مدیریت دانش در سازمان ها و موانع استقرار مدیریت دانش در آنها به تفصیل بیان می شود.  و در بخش دوم پیشینه تحقیق مدیریت دانش در پژوهش داخلی و خارجی آورده خواهد شد

 

 

 

 

ظهور فناوری اطلاعات نه تنها باعث ایجاد علاقه به نحوۀ دستیابی، ثبت و استخراج داده ها شده است، بلکه در مورد دانش و نحوه ی مدیریت آن نیز ایجاد علاقه می نماید (اصلانی و لوسانز ،2003). در اقتصادی که تنها اطمینان آن وجود عدم اطمینان است تنها منبع مطمئن پایداری در رقابت، دانش است (نوکادا ،1998). در حقیقت دانش مهم ترین منبع استراتژیک بوده و توانایی برای اکتساب و توسعه ی آن، باعث تسهیم آن شده و این مسئله در نهایت باعث ایجاد فوایدی برای تداوم قابلیت رقابت می شود (تیس ،1998). این مسئله بدان خاطر است که دانش ارزشمند باعث تقویت منابع سنتی و دارایی ها به صورتی جدید و متمایز شده و از این روی باعث ایجاد ارزش برای مشتریان می شود (غلامی،1386). 

 

 

 

 

 

توانایی خلق دانش خلاقانۀ امروزی، هستۀ اصلی دانش فردا را تشکیل خواهد داد (زاک ،1999). در سالهای اخیر تلاش های سازمانی بر روی مدیریت دانش معطوف بوده اند، این مدیریت یکی از مدیریت های کلیدی به شمار می رود (والشم و گوملی ،2001،1998). این مدیریت در بردارندۀ تمرکز بر روی دانش کارفرمایان در مورد مشتریان، رقبا، محصولات و خدمات در یک سازمان می باشد (گیبرت و همکاران ،2002). در ساده ترین شکل، مدیریت دانش در مورد تشویق مردم برای تسهیم اطلاعات، دانش، ایده ها برای ساخت محصولات و خدماتی با ارزش بالاتر می رود (پاکوتی ،2006). بنابراین دور نمای مدیریت دانش درون سازمان بوده و فایده و مزیت مدیریت دانش ایجاد رضایت مشتری از خدمات بهتر است (چیس ،1997). 

 

 

 

 

 

در دهه های اخیر(افرازه،1384) سازمان ها، شاهد تغییرات اساسی در زمینه های ساختار، کارکرد و سبک های مدیریتی خویش بوده اند. سازمان های نوین، اهمیت بیشتری جهت درک، انطباق پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قایل شده و در کسب و بکارگیری دانش و اطلاعات روزآمد به منظور بهبود عملیات و ارائه خدمات و محصولات مطلوب تر به مشتریان پیشی گرفته اند. چنین سازمان هایی نیازمند بکارگیری سبک جدیدی از مدیریت بنام “مدیریت دانش” هستند. هر چند دانش به خودی خود یک منبع محسوب می شود، طریقی که این دانش مدیریت شده و مورد استفاده قرار می گیرد بر کیفیت خدماتی که می تواند از هر یک از منابع متعلق به موسسه عاید گردد، موثر است.

 

 

 

 

 

 بنابراین مدیریت دانش نقش حمایتی مهمی در موسسه ایفا می نماید (دروچ ،2005). لذا هدف عمده مدیریت دانش ایجاد و سازمان دهی محیطی است که در آن افراد دانش خود را توسعه داده، با یکدیگر تبادل نموده، دانش دیگران را با دانش خود ترکیب کرده و نهایتآ آن را بکار بندند. این کاربرد دانش به نوبه خود به نوآوری در سازمان منجر خواهد شد. از این رو است که مدیرت دانش غالبآ به عنوان منبع و مرجع اصلی نوآوری شناخته شده است و از الزامات اساسی فرآیند نوآوری در سازمان محسوب می شود (دو پلیسس ،2005). دانش‌ همان‌ صورت‌ ذهنی‌ایده‌ها، واقعیتها، مفاهیم‌، داده‌ها و تكنیك های ‌ثبت‌ شده‌ در حافظه‌ انسان‌ است‌که از مغز انسان‌ سرچشمه‌ می‌گیرد و مبتنی‌ بر اطلاعاتی‌ است‌ كه‌ با تجربه‌، باورها و ارزشهای‌ شخصی‌، همراه‌ با تصمیم‌ و عمل ‌وی‌، دگرگون‌ و بارور می‌شود (میرزابیگی،1384). اگر سازمانها به دقت به مقوله استفاده از دانش توجه كنند به این نكته پی خواهند برد كه میزان دانش موجود در سازمان آنها بیشتر از آن چیزی است كه خود تشخیص می دهند (نی چانی، 2010).

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری پژوهش مدیریت دانش
فصل دوم:مبانی نظری پژوهش 3
2-1- مقدمه 4
2-2- تعاریف و مبانی نظری  مدیریت دانش 5
2-2-1- تعریف دانش 7
شکل (2- 1): زنجیره داده تا خرد (حسن زاده،1386) 13
شکل (2-2): تبدیل داده به دانش (رادینگ،1382) 14
2-2-3- انواع دانش 14
2-2-4- چرخه دانش 18
شکل(2-3) – چرخه دانش 19
2-2-5- تعریف مدیریت دانش: 19
2-2-6- تاریخچه مدیریت دانش 23
جدول (2-1)- تاریخچه مدیریت دانش 24
2-2-7- فرآیند مدیریت دانش و مراحل  مدیریت دانش 25
جدول (2-2)- مراحل مدیریت دانش از دیدگاه کارایانیس 26
2-2-7-1- پردازش دانش 27
2-2-7-2- انتقال دانش 29
2-2-8- تسهیم دانش 30
ماناسکو(2000) چهار مرحله را برای مدیریت دانش شناسایی کرده است: 33
شکل (2-4)- سیستم مدیریت دانش و مولفه های به هم پیوسته آن 37
2-2-9- اصول مدیریت دانش 37
2-2-10- مزایای مدیریت دانش 38
2-2-11- مدل های مدیریت دانش 40
2-2-11-1- مدل هیکس 40
شکل (2-5) – مدل هفت سی (خوانساری،1384) 42
شکل(2-8) : مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش (پرابست و همکاران،2002). 47
جدول 2-3- مراحل و ابزار مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش 49
جدول (2-4)- مروری بر مدل های اصلی مدیریت دانش (افرازه،1384) 51
2-2-12- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش 52
شکل 2-9 : مبانی زیرساخت مدیریت دانش (سیوان،2000). 53
2-2-13- ضرورت و اهمیت مدیریت دانش در سازمان ها 55
2-2-15- موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها 57
2-2-15-2- عوامل سازمانی 57
2-3- پیشینه تحقیق مدیریت دانش  60
2-6-1- پژوهش های خارجی 60
جدول (2-10)- مطالعات انجام شده بر فاکتورهای موفقیت و ریسک مدیریت ارتباط با مشتری وعملکرد آن 62
2-6-2- پژوهش های داخلی 63
فهرست منابع 69
منابع لاتین : 71

  • ارائه مدلی جهت بررسی و اندازه گیری میزان رواج فساد و درجه سلامت سازمان

    ارائه مدلی جهت بررسی و اندازه گیری میزان رواج فساد و درجه سلامت سازمان مولفه های فساد اداری فساد اداری در شهرداریها عوامل موثر بر فساد اداری عوامل موثر بر کاهش فساد اداری شاخص های اختصاصی سلامت اداری عوامل سازمانی…

  • تصمیم گیری گروهی برای رتبه بندی اعتباری مشتریان

    تصمیم گیری گروهی برای رتبه بندی اعتباری مشتریان ریسک اعتباری رتبه بندی مشتریان تصمیم گیری گروهی روش تابع مطلوبیت دانلود مقالات كارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ﮔﺮوﻫﯽ ﺑﺮای رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی اﻋﺘﺒﺎری ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن دانلود مقالات كارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی…

  • مطالعه اثر زایل شدن مبنای حق خیار بر اسقاط خیار

    مطالعه اثر زایل شدن مبنای حق خیار بر اسقاط خیار شرط سقوط خیارات زوال مبنای خیارات مبانی خیارات از منظر فقها مبنای خیارات در حقوق ایران اصل قابل اسقاط بودن خیارات مبنای خیارات در تمامی اقسام حق فسخ زوال مبنای…

  • پرسشنامه عوامل اثر گذار در افزایش تعارضات و ارتباط آن با استراتژیهای منابع انسانی

    پرسشنامه عوامل اثر گذار در افزایش تعارضات و ارتباط آن با استراتژیهای منابع انسانی پرسشنامه فرهنگ سازمانی پرسشنامه تعارض سازمانی پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی پرسشنامه استراتژیهای منابع انسانی پرسشنامه استاندارد استراتژی های منابع انسانی پرسشنامه ویژگی های شخصیتی آیزنک پرسشنامه استاندارد…

  • پاورپوینت رابطه ارزش افزوده اقتصادی با سود حسابداری و ارزش بازار

    پاورپوینت رابطه ارزش افزوده اقتصادی با سود حسابداری و ارزش بازار کلمات کلیدی : پاورپوینت رابطه ارزش افزوده اقتصادی با سود حسابداری و ارزش بازار تاریخچه ارزش افزوده اقتصادی(EVA) مفهوم ارزش افزوده اقتصادی کاربردهای ارزش افزوده اقتصادی مزایای استفاده از…

  • پایان نامه كارشناسی ارشد رشته ریاضی كاربردی با عنوان كارایی ارزشی در تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)

    پایان نامه كارشناسی ارشد رشته ریاضی كاربردی با عنوان كارایی ارزشی در تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) كارایی ارزشی تصمیم گیرنده(DM) تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) اندازه گیری كارایی واحدهای تصمیم گیرنده دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته ریاضی كاربردی كارایی ارزشی…

  • ارائه مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی بر روی داده های واقعی

    ارائه مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی بر روی داده های واقعی داده کاوی در مدیریت دانش مشتریان بانک مدلی برای مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی مدیریت دانش مشتریان بانک با تکنیکهای داده کاوی مدیریت…

  • دانلود پرسشنامه احساس تنهایی آشر و همکاران با روایی و پایایی

    دانلود پرسشنامه احساس تنهایی آشر و همکاران با روایی و پایایی کلمات کلیدی : مقیاس تنهایی احساس تنهایی آشر پرسشنامه تنهایی آشر پرسشنامه احساس تنهایی آشر پرسشنامه احساس تنهایی کودکان پرسشنامه ی احساس تنهایی پرسشنامه احساس تنهایی آشر و همکاران…

  • نوع شناسی میانجی بازاریابی فناوری و نقش ان در تجاری سازی فناوری

    نوع شناسی میانجی بازاریابی فناوری و نقش ان در تجاری سازی فناوری نهادهای میانجی بازاریابی فناوری مفهوم نهادهای میانجی بازاریابی فناوری انواع کارکردهای نهادهای میانجی بازاریابی فناوری ویژگی های نهادهای میانجی بازاریابی فناوری نقش نهادهای میانجی بازاریابی فناوری در تجاری…

  • بررسی معاملات مدیران در شرکتهای تجاری

    بررسی معاملات مدیران در شرکتهای تجاری شرکتهای تجاری معاملات مدیران مسئولیت مدیران در معاملات بررسی معاملات مدیران در شرکتهای تجاری دانلود پایان نامه مسئولیت مدیران در معاملات دانلود پایان نامه حقوق دانلود پایان نامه رشته حقوق رفتن به سایت اصلی…

  • بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 4

    بررسی سیستم گردش و ساماندهی کالا در انبار شرکتها 4 بررسی مالی شرکتها سیستم خرید و انبارداری دانلود پایان نامه انبارداری شرکتها دانلود پایان نامه سیستم خرید و انبارداری ساماندهی کالا در انبار سیستم گردش کالا در انبار بررسی سیستم…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری 2

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری 2 مبانی نظری سبک های فرزندپروری مبانی نظری سبک های فرزند پروری تاریخچه شیوه های فرزندپروری پیشینه سبک های فرزند پروری پیشینه تحقیق شیوه های فرزند پروری پیشینه تحقیق سبک های فرزند…

  • مبانی نظری مدیریت مشاركتی

    مبانی نظری مدیریت مشاركتی مبانی نظری مدیریت مشاركتی دانلود مبانی نظری مدیریت مشاركتی مدیریت مشاركتی در ایران مزایای مدیریت مشاركتی اثر بخشی مدیریت مشاركتی بر کارمندان اثر بخشی مدیریت مشاركتی بر سازمان سیر تكوین مدیریت مشاركتی مهارت های لازم برای…

  • رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک با‌ استفاده از شبکه عصبی با اتصالات جانبی

    رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک با‌ استفاده از شبکه عصبی با اتصالات جانبی ریسک اعتباری نسبتهای مالی رتبه‌بندی اعتباری ریشه میانگین مربعات خطا شبکه عصبی با اتصالات جانبی دانلود مقالات كارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع رتبه‌بندی اعتباری مشتریان بانک با‌ استفاده…

  • پایان نامه رشته مکانیک با عنوان تنش جوش

    پایان نامه رشته مکانیک با عنوان تنش جوش جوشکاری تنش جوش تنش پسماند عوامل موثر در جوش تحلیل جوش فیللت فرآیند جوشکاری GTAW دانلود پایان نامه رشته مکانیک خرید پایان نامه رشته مکانیک دانلود پروژه رشته مکانیک سیستم همکاری در…

  • ناگفته های بیت کومین

    ناگفته های بیت کومین بیت کومین bitcomine رفتن به سایت اصلی چرا بیت کومین اسکم نیست ؟ چرا برخی می گویند بیت کومین اسکم است؟ آیا با بیت کومین بعد از یک سال به یک بیت کوئین خواهم رسید؟ آری…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روانی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روانی مبانی نظری سلامت روانی دانلود مبانی نظری سلامت روانی پیشینه تحقیق سلامت روانی ادبیات نظری سلامت روانی فصل دوم پایان نامه سلامت روانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت روانی ادبیات و مبانی…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان مبانی حقوق و قانون اساسی

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان مبانی حقوق و قانون اساسی رهبری قانون اساسی مبانی حقوقی اختیارات رهبری رابطه حقوق و مذهب دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق با عنوان مبانی حقوق و قانون اساسی خرید مقالات،پایان…

  • کنترل ولتاژ در شبکه های توزیع با حضور منابع تولید پراکنده (DG)

    کنترل ولتاژ در شبکه های توزیع با حضور منابع تولید پراکنده (DG) تولید نامتمرکز تولید توزیع شده تولید پراکنده کنترل ولتاژ در شبکه های توزیع دانلود مقاله برق کنترل ولتاژ در شبکه های توزیع با حضور منابع تولید پراکنده رفتن…

  • پاورپوینت تحقیقات رفتاری حسابداری (فصل ششم کتاب تئوری حسابداری تألیف دکتر نیکومرام و دکتر بنی مهد)

    پاورپوینت تحقیقات رفتاری حسابداری (فصل ششم کتاب تئوری حسابداری تألیف دکتر نیکومرام و دکتر بنی مهد) پاورپوینت فصل ششم کتاب تئوری حسابداری نیکومرام و بنی مهد با عنوان تحقیقات رفتاری حسابداری پاورپوینت تحقیقات رفتاری حسابداری پاورپوینت فصل ششم کتاب تئوری…

  • بخش اول- صورت گردش وجوه نقد بخش دوم- مدیریت گردش وجوه نقد

    بخش اول- صورت گردش وجوه نقد بخش دوم- مدیریت گردش وجوه نقد گردش وجوه نقد صورت گردش وجوه مدیریت گردش وجوه نقد صورت و مدیریت گردش وجوه نقد دانلود مقالات رشته حسابداری دانلود مقالات حسابداری رفتن به سایت اصلی دانلود…

  • مبنای تحلیلی و روایی لزوم رفع ابهام از مورد معامله بر اساس قواعد فقهی

    مبنای تحلیلی و روایی لزوم رفع ابهام از مورد معامله بر اساس قواعد فقهی ابهام در معامله رفع ابهام از مورد معامله مبانی لزوم رفع ابهام از مورد معامله جهل نسبت به مورد معامله شرایط عوضین در عقد بیع شرایط…

  • پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي ( فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان)

    پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي ( فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان) پاورپوینت فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان پاورپوینت فصل سوم کتاب سيستمهاي اطلاعات مديريت رضائیان با عنوان عناصر سيستم‌ اطلاعاتي پاورپوینت عناصر سيستم‌ اطلاعاتي پاورپوینت فصل 3…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری مبانی نظری اندازه گیری رضایت مشتری پیشینه اندازه گیری رضایت مشتری دانلود مبانی نظری اندازه گیری رضایت مشتری پیشینه تحقیق اندازه گیری رضایت مشتری ادبیات نظری اندازه گیری رضایت مشتری فصل…

  • گزارش كار آموزی رشته کامپیوتر با عنوان یادگیری Java Script و نرم افزار Flash

    گزارش كار آموزی رشته کامپیوتر با عنوان یادگیری Java Script و نرم افزار Flash آموزش برنامه نویسی یادگیری Java Script یادگیری نرم افزار Flash دانلود گزارش كار آموزی رشته کامپیوتر با عنوان یادگیری Java Script و نرم افزار Flash خرید…

  • پاورپوینت سیستم پاداش

    پاورپوینت سیستم پاداش پاورپوینت سیستم پاداش سیستم پاداش تعریف پاداش انواع پاداش پاداش درونی پاداش بیرونی مبانی اعطای پاداش رابطه میان عملکرد، پاداش و رضایت ویژگیهای سیستم پاداش موثر توزیع منصفانه نظریه برابری طرحهای جدید اعطای پاداش مزایای طرح سلف…

  • تفسیر آیه اول سورة حمد

    تفسیر آیه اول سورة حمد دانلود تفسیر آیه اول سورة حمد تفسیر قرآن تفسیر نمونه تفسیر المیزان تفسیر سوره حمد سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه رشته…

  • پروپوزال ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش در کارکنان

    پروپوزال ارزیابی ارتباط سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش در کارکنان کلمات کلیدی : ابعاد تسهیم دانش ابعاد سرمایه اجتماعی پروپوزال تسهیم دانش پروپوزال سرمایه اجتماعی رابطه سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش نظریه ها و تئوری های سرمایه اجتماعی تسهیم دانش در…

  • عقد اکراهی و بررسی صحت یا بطلان آن

    عقد اکراهی و بررسی صحت یا بطلان آن مکره عقد مکره بطلان عقد بطلان عقد مکره بررسی صحت یا بطلان عقد مکره دانلود مقاله عقد مکره دانلود مقاله صحت یا بطلان عقد مکره عقد اکراهی و بررسی صحت یا بطلان…

  • پروپوزال پیش بینی تقاضای برق با داده کاوی

    پروپوزال پیش بینی تقاضای برق با داده کاوی کلمات کلیدی : پروپوزال داده کاوی پروپوزال آماده داده کاوی دانلود پروپوزال داده کاوی نمونه پروپوزال کارشناسی ارشد داده کاوی پروپوزال پیش بینی تقاضای برق با داده کاوی پروپوزال پیش بینی میزان…