مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی 73 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی 73 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی
پیشینه پژوهش حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی
پیشینه تحقیق حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی
فصل دوم پایان نامه حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی
دانلود مبانی نظری حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی
دانلود پیشینه پژوهش حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی
پیشینه تحقیق و مبانی نظری حاکمیت

رفتن به سایت اصلی

از مسائل مهمی که به دلیل رسوایی های گسترده مالی دههای اخیر مورد توجه محققان قرارگرفته و به عنوان یکی از موضاعات مهم برای سرمایه گذاران مطرح شده موضوع حاکمیت شرکتی است که به بررسی لزوم نظارت برمدیریت و تفکیک واحد اقتصادی از مالکیت آن ودرنهایت حفظ حقوق سرمایه گذاران و ذی نفعان می پردازد. حاکمیت شرکتی یک مجموعه روابطی است بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی بمنظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده¬های احتمالی می¬باشد(سولومون و سولومون، 2004). این قانون که مبتنی بر نظام پاسخگوئی و مسئولیت اجتماعی استوارست مجموعه¬ای از وظایف و مسئولیتهایی است که باید توسط ارکان شرکت صورت گیرد تا موجب پاسخگوئی و شفافیت گردد. هدف نهایی حاکمیت شرکتی دستیابی به چهار مورد زیر است:

 

 1- پاسخگویی 2- شفافیت  3- عدالت  4- رعایت حقوق ذی‌نفعان. نظام حاکمیت شرکتی سیستمی نظارتی برای حفظ حقوق ذینفعان می باشد این نظام از طریق شفافیت و اعمال درستی گزارشات مالی شرکت ها در این راستا قدم می گذارد. از طرف دیگر مدیران و رفتارهای فرصت طلبانه آنها در گزارشدهی که معمولا از طریق مدیریت سود اعمال می گردد ممکن است حقوق ذینفعان را به خطر بیاندازد. كلید اصلی اجرای حاكمیت شركتی فراهم آوردن كنترل هایی جهت افزایش اطمینان و اعتماد نسبت به سیستم گزارشگری مالی كه از طریق صورتهای مالی ارائه می شود تا وضعیت شركت را به طور منصفانه ارائه دهند(داویدسون و همكاران، 2005).

 

 

بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهدکه هیچ تعریف مورد توافقی در مورد حاکمیت شرکتی وجود ندارد. تفاوتهای چشمگیری در تعریف براساس کشور مورد نظر وجود دارد. حتی در امریکا یا انگلستان نیز رسیدن به تعریف واحد کار چندان آسانی نیست. تعریفهای موجود از حاکمیت شرکتی در یک طیف وسیع قرار می‌گیرند. دیدگاههای محدود در یک سو و دیدگاههای گسترده در سوی دیگر طیف قرار دارند. در دیدگاههای محدود، حاکمیت شرکتی به رابطه شرکت و سهامداران محدود می‌شود. این، ا لگویی قدیمی است که در قالب نظریه نمایندگی بیان می‌شود. در آن سوی طیف، حاکمیت شرکتی را می‌توان به صورت شبکه ای از روابط در نظر گرفت که نه تنهامیان شرکت و مالکان آنها (سهامداران) بلکه میان شرکت و تعداد زیادی از ذینفعان از جمله کارکنان، مشتریان، فروشندگان، دارندگان اوراق قرضه و… وجود دارد.

 

چنین دیدگاهی در قالب نظریه ذینفعان دیده می‌شود. بیان چند تعریف از حاکمیت شرکتی از میان صدها تعریف مطرح شده خالی از فایده نیست و می‌تواند برای ارائه تعریفی جامع و کامل از حاکمیت شرکتی به کار آید. این تعریفها از نگاهی محدود و در عین حال توصیف کننده نقش اساسی حاکمیت شرکتی آغاز می‌شود (گزارش کادبری 1992)، در میانه بر یک دیدگاه انحصاراً مالی که به موضوع روابط سهامداران و مدیریت (پارکینسون، 1994)  تاکید می کند، می رسد و سرانجام به تعریفی گسترده‌تر خاتمه می‌یابد که پاسخگویی شرکتی را در برابر ذینفعان و جامعه دربرمی‌گیرد (تریگر،  1984). 

 

تا کنون تعاریف مختلفی از طرف پژوهشگران و نهادهای مرتبط تعاریف و چهارچوبهای متفاوتی از حاکمیت شرکتی ارائه گردید است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می گردد:

 

صندوق بین‌المللی پول (IMF) و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در سال 2001 حاکمیت شرکتی را چنین تعریف کرده‌اند:

 

ساختار روابط و مسوولیت‌ها در میان یک گروه اصلی شامل سهامداران، اعضای هیات‌مدیره و مدیر عامل برای ترویج بهتر عملکرد رقابتی لازم جهت دستیابی به هدف‌های اولیه مشارکت. همان‌طوری که از این تعریف معلوم می‌شود OECD تلاش دارد تا حاکمیت شرکتی را طوری توصیف کند تا حتی‌الامکان انواع سیستم‌های مختلف حاکمیت شرکتی را در بر گیرد. 

 

فدراسیون بین‌المللی حسابداران (IFAC) در سال 2004 حاکمیت شرکتی را چنین تعریف کرده است: حاکمیت شرکتی (حاکمیت واحد تجاری) عبارت است از تعدادی مسوولیت‌ها و شیوه‌های به کار برده شده توسط هیات‌مدیره و مدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیر استراتژیک که تضمین‌کننده دستیابی به هدف‌ها، کنترل ریسک‌ها و مصرف مسوولانه منابع است.  

گزارش کادبری در سال 1992 حاکمیت شرکتی را  چنین بیان می‌کند: …” سیستمی که شرکتها با آن، هدایت و کنترل می‌شوند”. در گزارش کاردون در بلژیک، سال 1995 این تعریف در مورد حاکمیت شرکتی آمده است: “حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از قواعد ناظربر هدایت و کنترل شرکت است”.

 

پارکینسون در سال 1994 می‌نویسد: “حاکمیت شرکتی عبارت است از فرایند نظارت و کنترل برای تضمین  عملکرد مدیر شرکت مطابق با منافع سهامداران”. هاپب و همکاران (1998) پس از تحقیقی که در اکسفورد انجام دادند در تبیین حاکمیت شرکتی می‌نویسند:”حاکمیت شرکتی به تشریح سازماندهی داخلی و ساختار قدرت شرکت، نحوه ایفای وظایف هیئت مدیره، ساختار مالکیت شرکت و روابط متقابل میان سهامداران و سایر ذینفعان، بخصوص نیروی کار شرکت و اعتبار دهندگان به آن می‌پردازد”. کیزی و رایت (1993) نوشته اند:”حاکمیت شرکتی عبارت است از: ساختارها، فرایندها، فرهنگها و سیستمهایی که عملیات موفق سازمان را فراهم کنند”.

 

مگینسون (1994) حاکمیت شرکتی را چنین تعریف کرده است:

 

“سیستم حاکمیت شرکتی را می‌توان مجموعه قوانین، مقررات، نهادها و روشهایی تعریف کرد که تعیین می‌کنند شرکتها چگونه و به نفع چه کسانی اداره می‌شوند. رابرت مانگز و نل مینو (1995)حاکمیت شرکتی را “ابزاری که هر اجتماع به وسیله آن جهت حرکت شرکت را تعیین می‌کند و یا به عبارت دیگر، حاکمیت شرکتی عبارت است از روابط میان گروههای مختلف در تعیین جهتگیری و عملکرد شرکت. گروههای اصلی عبارتند از: سهامداران، مدیرعامل و هیئت مدیره. سایر گروهها، شامل کارکنان، مشتریان، فروشندگان، اعتباردهندگان و اجتماع”. بر اساس تعریف تری گر (1984)”حاکمیت شرکتی تنها مربوط به اداره عملیات شرکت نیست بلکه به هدایت، نظارت و کنترل اعمال مدیران اجرایی و پاسخگویی آنها به تمام ذینفعان شرکت (اجتماع)  نیز مربوط است”.

 

تعریفهای  محدود حاکمیت شرکتی متمرکز بر قابلیتهای سیستم قانونی یک کشور برای حفظ حقوق سهامداران اقلیت است (مثلا‌ً IFAC 2004 و پارکینسون 1994.) این تعریفها اساساً برای مقایسه میان کشوری مناسبند و قوانین هر کشور نقش تعیین کننده‌ای در سیستم حاکمیت شرکتی دارد. بعلاوه تعریفهای گسترده‌تر حاکمیت شرکتی بر سطح پاسخگویی وسیعتری نسبت به سهامداران و دیگر ذینفعان تاکید دارند. تعریفهای تری گری (1984)، مگینسون (1994) و رابرت مانگز و نل مینو (1995) که به گروه بیشتری از ذینفعان تاکید دارند، از مقبولیت بیشتری نزد صاحبنظران برخوردارند. تعریفهای گسترده‌تر نشان می‌دهند که شرکتها در برابر کل جامعه، نسلهای آینده و منابع طبیعی (محیط‌زیست) مسئولیت دارند. در این دیدگاه، سیستم حاکمیت شرکتی موانع و اهرمهای تعادل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی برای شرکتهاست که تضمین می‌کند آنها مسئولیت خود را نسبت به تمام ذینفعان انجام می‌دهند و در تمام زمینه‌های فعالیت تجاری، به صورت مسئولا‌نه عمل می‌کنند. همچنین، استدلا‌ل منطقی در این دیدگاه آن است که منافع سهامداران را فقط می‌توان با درنظر گرفتن منافع ذینفعان برآورده کرد.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب 

 مبانی نظری و پیشینه پژوهش حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی

 مبانی نظری حاکمیت شرکتی

1-2-2) تعاریف حاکمیت شرکتی

2-2-2) انواع سیستمهای حاکمیت شرکتی

1-2-2-2) حاكمیت شركتی درون سازمانی (رابطه ای )

 1-1-2-2-2) مکانیزمهای درون‌سازمانی (محاطی)

2-2-2-2) حاكمیت شركتی برون سازمانی (محیطی)

1-2-2-2-2) مکانیزمهای برون‌سازمانی (محیطی)

3-2-2-2) سیستم درون سازمانی در مقابل سیستم  برون سازمانی

3-2-2) تئوری های حاكمیت شركتی

1-3-2-2) تئوری هزینه معاملات

2-3-2-2) تئوری نمایندگی

3-3-2-2) تئوری ذینفعان

4-3-2-2) تئوری ذینفعان در برابر تئوری نمایندگی

1-4-2-2) مدل مالی

2-4-2-2) مدل مباشرتی 36

3-4-2-2) مدل تئوری ذینفع 36

4-4-2-2) مدل سیاسی 37

5-2-2) اصول حاکمیت شرکتی 37

1-5-2-2) اصول حاکمیت شرکتی بر اساس دستورالعمل سازمان بورس 39

1-1-5-2-2) ساختار هیات مدیره 41

2-1-5-2-2) کمیته های هیات مدیره 42

3-1-5-2-2) تعداد اعضای هیات مدیره و گزینش آنها 42

4-1-5-2-2) استقلال مدیر 43

5-1-5-2-2) دبیر هیات مدیره 43

6-1-5-2-2) اعضای مشترك هیات مدیره 43

7-1-5-2-2) تعهد مالکیت سهام 43

8-1-5-2-2) بازنشستگی از هیات مدیره/ سقف دوره های عضویت در هیات مدیره 43

9-1-5-2-2) حضور در جلسات 43

6-2-2) الگوهای حاکمیت شرکتی 44

1-6-2-2) الگوی مبتنی بر بازار 44

2-6-2-2) الگوی مالکیت شرکتی مبتنی بر روابط 44

3-6-2-2) الگوی حاکمیت شرکتی در حال گذار 45

4-6-2-2) الگوی نو ظهور 45

7-2-2) مکانیزم حاكمیت شركتی 46

8-2-2) ساختارهای مالکیتی حاکمیت شرکتی 48

1-8-2-2) سرمایه‌گذاران نهادی 48

2-8-2-2) سرمایه‌گذاران عمده 49

1-2-8-2-2) سرمایه‌گذاران عمده در نگاه نظام حاکمیت شرکتی در بورس اوراق بهادار تهران 49

3-8-2-2) مالکیت هیات‌مدیره 50

4-8-2-2)  دولتی و خصوصی 51

5-8-2-2) سهام شناور آزاد 51

9-2-2) ساختار های مدیریتی حاکمیت شرکتی 53

1-9-2-2) تفکیک دقیق وظایف مدیریت اجرائی از مدیریت غیر اجرائی 53

2-9-2-2) حقوق و مزایای مدیران 54

3-9-2-2) تفکیک یا عدم تفکیک سمت مدیر عامل وریاست هیات‌مدیره 54

4-9-2-2) اندازه هیات‌مدیره 55

10-2-2) حاکمیت شرکتی و شفافیت در اطلاعات حسابداری 55

1-10-2-2) اطلاعات حسابداری مالی 56

2-10-2-2) تأثیر اطلاعات حسابداری مالی بر نتایج اقتصادی 57

3-10-2-2) استفاده مستقیم از اطلاعات حسابداری در مکانیزم حاکمیت شرکت 60

11-2-2) حاکمیت شرکتی، نقدشوندگی و ارزش آفرینی 60

12-2-2) حاکمیت شرکتی، اطمینان بخشی و ارزش آفرینی 62

 

4-2) بخش: پیشینه پژوهش حاکمیت شرکتی و ارزش آفرینی 70

1-4-2) پژوهش های داخلی 70

2-4-2) پژوهش های داخلی 73

 

 

 

 

 

 

  • جایگاه داوری در آیین دادرسی مدنی ایران و موارد بطلان آن

    جایگاه داوری در آیین دادرسی مدنی ایران و موارد بطلان آن ابطال رای داوری آثار ابطال رای داوری پایان نامه ابطال رای داوری موارد ابطال رای داوری جنبه های متفاوت ابطال رأی داوری قواعد دادرسی حاکم بر دعوای ابطال و…

  • انتخاب یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد مدیریت منابع سازمانی در دانشگاه

    انتخاب یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد مدیریت منابع سازمانی در دانشگاه ارزیابی عملکرد کارکنان پایان نامه ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدل های نوین ارزیابی عملکرد کارکنان پایان…

  • بزهكاری

    بزهكاری بزهكار بزهكاری آسیب اجتماعی نابسامانی خانواده انحراف اجتماعی پیامدهای نابسامانی خانواده تحول ساختار خانواده در ایران دانلود مقاله بزهكاری رفتن به سایت اصلی بزهكاری     نابسامانی خانواده، زمینه‌ساز بروز بزهكاری اجتماعی     چكیده اگرچه بر طبق رویكرد…

  • دانلودکارآموزی آشنایی با تاسیسات الکتریکی 36 ص

    دانلودکارآموزی آشنایی با تاسیسات الکتریکی 36 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی آشنایی با تاسیسات الکتریکی 36 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی آشنایی با تاسیسات الکتریکی 36 ص فرمت : .doc تعداد صفحه/اسلاید : 23 حجم :…

  • ارزیابی اثرگذاری علل متفاوت بر فرهنگ حجاب و عفاف و ارزشهای اخلاقی

    ارزیابی اثرگذاری علل متفاوت بر فرهنگ حجاب و عفاف و ارزشهای اخلاقی فرهنگ حجاب و عفاف در دبیرستانها ارزشهای اخلاقی در دبیرستانها تأثیر عوامل مختلف بر فرهنگ حجاب و عفاف در دبیرستانها تأثیر عوامل مختلف بر ارزشهای اخلاقی در دبیرستانها…

  • مبانی نظری بررسی تطبیقی ارتباط فرسودگی شغلی با سلامت روان

    مبانی نظری بررسی تطبیقی ارتباط فرسودگی شغلی با سلامت روان کلمات کلیدی : فرسودگی شغلی پرستاران فرسودگی شغلی حسابرسان بررسي فرسودگي شغلي در پرستاران رابطه فرسودگي شغلي با سلامت روان تعیین میزان سلامت روان دربین پرستاران شاغل فرسودگي شغلي پرستاران…

  • مقاله رشته حقوق با عنوان اصل صحت

    مقاله رشته حقوق با عنوان اصل صحت اصل صحت اصاله الصحه فقه شیعه قاعده فراغ استصحاب دانلود مقاله رشته حقوق با عنوان اصل صحت خرید مقالات حقوقی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش…

  • پاورپوینت تدوین استراتژیهای مدیریت دانش

    پاورپوینت تدوین استراتژیهای مدیریت دانش دانلود رایگان پاورپوینت تدوین استراتژیهای مدیریت دانش پاورپوینت تدوین استراتژیهای مدیریت دانش تدوین استراتژیهای مدیریت دانش تعریف دانش مديريت استراتژيک دانش برنامه ريزي استراتژيک مديريت دانش ارتباط مفاهیم مدیریت استراتژیک دانش مديريت دانش و مزيت…

  • صنایع غذایی در كارخانه سیب زمینی پریس با عنوان سیب زمینی

    صنایع غذایی در كارخانه سیب زمینی پریس با عنوان سیب زمینی سیب زمینی صنایع غذایی سیب زمینی سوخاری آزمایشات کنترل کیفیت سیب زمینی دانلود گزارش كارآموزی صنایع غذایی در كارخانه سیب زمینی پریس با عنوان سیب زمینی دانلود گزارش كارآموزی…

  • پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان بررسی امکان فرآوری کانی های میکادار با استفاده از مواد شیمیایی مختلف

    پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی استخراج معدن با عنوان بررسی امکان فرآوری کانی های میکادار با استفاده از مواد شیمیایی مختلف روشهای متداول فرآوری میکا مواد آلی پپتیدها کانی های میکادار سیلیكات‌های صفحه ای كاربرد كلكتورهای مختلف کانی های آلومینوسیلیکات…

  • ارزیابی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ضرورت یا عدم ضرورت

    ارزیابی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ضرورت یا عدم ضرورت آلودگی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ارزیابی زیست محیطی نیروگاه ارزیابی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ضرورت یا عدم ضرورت دانلود مقالات برق دانلود مقالات رشته برق…

  • نتایج نظرسنجی عوامل حیاتی موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

    نتایج نظرسنجی عوامل حیاتی موفقیت پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان مراحل پیاده سازی erp نتایج نظرسنجی پیاده سازی erp نتایج نظرسنجی پیاده سازی erp در سازمان نتایج نظرسنجی عوامل کلیدی موفقیت erp نتایج نظرسنجی عوامل موفقیت پیاده سازی…

  • تشریح ماهیت و عوامل نیات رفتاری مشتری

    تشریح ماهیت و عوامل نیات رفتاری مشتری کلمات کلیدی : نیات رفتاری مشتریان مدل نیات رفتاری ابعاد نیات رفتاری تعریف نیات رفتاری نیات رفتاری در تبليغات موبایلی تحقیق در مورد نیات رفتاری مشتریان انگیزه های اقدام به خرید مصرف کننده…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش زنجیره تامین

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش زنجیره تامین مبانی نظری زنجیره تامین دانلود مبانی نظری زنجیره تامین پیشینه تحقیق زنجیره تامین ادبیات نظری زنجیره تامین فصل دوم پایان نامه زنجیره تامین مبانی نظری و پیشینه تحقیق زنجیره تامین ادبیات و مبانی…

  • تشریح عوامل سلب کننده و رفع کننده مسئولیت کیفری افراد در فقه و قانون جزا

    تشریح عوامل سلب کننده و رفع کننده مسئولیت کیفری افراد در فقه و قانون جزا مسئولیت کیفری مقررات جزایی ایران عوامل رافع مسئولیت کیفری مسئولیت كیفری و عوامل رافع مسئولیت كیفری عوامل رفع مسئولیت کیفری در فقه و حقوق جزا…

  • پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی

    پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر روایی و پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر دانلود پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی پرسشنامه تعهد سازمانی کارکنان…

  • بررسی و تشریح ارکان اقدامات تامینی و تربیتی

    بررسی و تشریح ارکان اقدامات تامینی و تربیتی اقدامات تامینی و تربیتی اقدامات تامینی و تربیتی اطفال و نوجوانان تحقیق در مورد اقدامات تامینی و تربیتی ماهیت اقدامات تامینی و تربیتی اقدامات تامینی و تربیتی از دیدگاه اسلام ارکان و…

  • پاورپوینت آشنایی با مهمترین های نمونه برداری در آزمايشگاه

    پاورپوینت آشنایی با مهمترین های نمونه برداری در آزمايشگاه کلمات کلیدی : پاورپوینت آشنایی با مهمترین های نمونه برداری درآزمايشگاه مهمترین های نمونه برداری درآزمايشگاه پاورپوینت مهمترین های نمونه برداری درآزمايشگاه دستورالعمل جمع آوری نمونه خون وریدی بیماران سرپایی نمونه…

  • گردشگری به عنوان یک سیستم: نمونه مشهد

    گردشگری به عنوان یک سیستم: نمونه مشهد دانلود مقاله گردشگری به عنوان یک سیستم نمونه مشهد عرضه و تقاضا نهادی فرادست سیستم گردشگری مدیریت یكپارچه گردشگری سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل…

  • بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها

    بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها حقوق خصوصی مسئولیت مدنی شخصیت حقوقی مسئولیت مدیران شركتهای مدنی دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی بررسی حقوقی معاملات مدیران نماینده شركتها دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانلود پایان نامه…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش توانمندسازی کودکان خیابانی مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی دانلود مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی ادبیات نظری توانمندسازی کودکان خیابانی فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کودکان خیابانی مبانی نظری و پیشینه…

  • پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور

    پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور کلمات کلیدی : پرسشنامه دلبستگی ایمن پرسشنامه سبک های دلبستگی پرسشنامه سبک دلبستگی aaq پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسالان پرسشنامه سبک های دلبستگی هازن و شیور روش نمره گذاری پرسشنامه سبک های…

  • بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران

    بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران بزه مرتشی جرم ارتشاء مجازات مرتشی ارتشاء در حقوق کیفری حقوق کیفری ایران دانلود مقاله بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران رفتن به سایت اصلی بررسی بزه ارتشاء در حقوق کیفری ایران…

  • پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل

    پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل پاورپوینت بررسی سیستم های سوپر پنل بررسی سیستم های سوپر پنل تحقیق بررسی سیستم های سوپر پنل مقاله بررسی سیستم های سوپر پنل سوپر پنل چیست؟ دیوار باربر پنل سقفی مزایای پنل سقفی نحوه…

  • پاورپوینت توسعه پایدار و توسعه فرهنگی

    پاورپوینت توسعه پایدار و توسعه فرهنگی کلمات کلیدی : پاورپوینت توسعه پایدار و توسعه فرهنگی تحقیق توسعه پایدار و توسعه فرهنگی مولفه های توسعه پایدار عاملان توسعه پایدار فرهنگ و توسعه نقش و کارکرد فرهنگ عوامل مهم و موثر فرهنگی…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق انحراف در تسهیلات بانکی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق انحراف در تسهیلات بانکی مبانی نظری انحراف در تسهیلات بانکی دانلود مبانی نظری انحراف در تسهیلات بانکی پیشینه تحقیق انحراف در تسهیلات بانکی ادبیات نظری انحراف در تسهیلات بانکی فصل دوم پایان نامه انحراف در…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق چابکی

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق چابکی کلمات کلیدی : مبانی نظری چابکی فصل دوم پایان نامه چابکی دانلود مبانی نظری چابکی پیشینه تحقیق چابکی پیشینه داخلی چابکی پیشینه خارجی چابکی پیشینه پژوهش چابکی پیشینه نظری چابکی پیشینه تحقیقات چابکی رفتن…

  • تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی

    تنوع فرهنگی و نظریه های مربوط به آن و بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی نظریه های تنوع فرهنگی مشارکت اجتماعی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی بررسی مهارت های مدیریت تنوع فرهنگی بررسی مهارت های مشارکت اجتماعی…

  • الزامات سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌ زیست و ملاحظات خاص آن در پروژه های عمرانی

    الزامات سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌ زیست و ملاحظات خاص آن در پروژه های عمرانی ارزیابی عملکرد HSE سازمان ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران الزامات سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت محیط‌زیست   تکنیک‌های مورد استفاده در مدیریت HSE ابزارهای مورد استفاده در مدیریت…

  • سبب شناسی اضطراب اجتماعی و بررسی الگوهای نظری آن

    سبب شناسی اضطراب اجتماعی و بررسی الگوهای نظری آن اختلال اضطراب اجتماعی سبب شناسی اضطراب اجتماعی شیوع اختلال اضطراب اجتماعی ملاک های تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی دوره یا سن شروع اختلال اضطراب اجتماعی نشانگان روانشناختی اختلال اضطراب اجتماعی اختلال اضطراب…